Szkoła jest jednym z głównych obszarów, które przyczyniają się do naszego rozwoju i nauki. Jednak chodzenie do szkoły jest czymś, czego niektóre dzieci doświadczają z entuzjazmem i radością, podczas gdy inne uważają to za nudne lub niepokojące.
Czasami możemy znaleźć dzieci, które z jakiegoś powodu odmawiają pójścia do szkoły i wykazują silny sprzeciw wobec tego pomysłu. I to może być niepokojące, zwłaszcza jeśli dane dziecko jest naszym własnym dzieckiem.
Co mam robić, gdy moje dziecko nie chce iść do szkoły?
„Nie chcę iść do szkoły” Jest to prawdopodobnie coś, co wielu rodziców słyszało więcej niż raz, niezależnie od wieku dziecka. Ale poza samym brakiem chęci, to zdanie może kryć w sobie wiele motywów. Musimy najpierw dowiedzieć się, dlaczego, a następnie podjąć odpowiednie działania.
W wielu przypadkach będzie to spowodowane brakiem chęci, chęcią zabawy w domu, obawą przed rozłąką z rodzicami, przeżyciem jej jako obowiązku lub brakiem zainteresowania i motywacji, ale możemy również spotkać się z fobią szkolną, oporem spowodowanym uczuciem niezdolności, doświadczeniem stresujących sytuacji, takich jak rozwód rodzicielski, narodziny lub śmierć, lub cierpieniem z powodu znęcania się. Analiza przyczyn, które prowadzą do tego, że dziecko odmawia pójścia do szkoły, może pozwolić nam na ustalenie odpowiedniej strategii, która zmotywuje je do tego lub rozwiąże ewentualne problemy, które może mieć.
Utrzymuj płynną komunikację z dzieckiem
Jedną z głównych podstaw każdej pozytywnej relacji jest komunikacja. W relacjach rodzic-dziecko jest to szczególnie ważne, aby dziecko mogło wyrażać swoje uczucia, lęki i myśli z ufnością i bez obawy.
Weź pod uwagę ich motywacje i trudności.
Czasami brak chęci do chodzenia do szkoły jest spowodowany brakiem motywacji, problemami w śledzeniu zajęć lub zrozumieniem pewnych ich aspektów. Dlatego też uwzględnienie zainteresowań dziecka i zrozumienie tego, co je motywuje, może być przydatne do optymalizacji jego umiejętności oraz sprzyjać jego rozwojowi i chęci do nauki.
Wykrywanie ewentualnych trudności jest również pierwszym krokiem w ustaleniu pewnego rodzaju wskazówek lub pomocy, której możemy udzielić, np. pomóc dziecku w odrabianiu pracy domowej, wyjaśnić niektóre pojęcia, których nie rozumie, a nawet zwrócić się do nauczycieli po korepetycje.